Islamic Clock

Asmaul Husna

Pages

Total Pageviews

Powered by Blogger.

Wednesday 21 December 2011

Musim Kenduri Kendara....


Bersempena cuti sekolah yang dah bermula pelbagai aktiviti keluarga cuba untuk dipenuhi setelah dirancang bersama. For parents kalau anak-anak masih kecil sibukla nak bawa pergi berjalan setelah anak-anak penat bertukus lumus belajar selama setahun. Tapi bagi students IPTA/IPTS sibuk menelaah dan menghadiri kuliah seperti biasa (*termasuk studentsku) yang akan bermula bercuti minggu depan. Pada kebiasaannya, budaya di Malaysia secara generalnya kalau nk kawin atau buat kenduri kawin sure cari musim cuti sekolah yang panjang. Reason behind cuti sekolah senang saudara mara/adik beradik nak balik kampung atau berkumpul. Memang relevent/logic cuma limitation kalau semua aimed target musim cuti sekolah berlaku la accident dewan xde, khemah xcukup atau erti kata lain xberapa sempurna depends pada keadaan.

Kalau pasal catering penah 2-3 kali pergi kenduri terpaksa tunggu makanan datang sebab dah abis makanan. Catering not prepared well serba xcukup cataering served. Moments paling sedey jemputan balik macam tu tanpa makan. Bila demand meningkat seperti keadaan ini ada juga segelintir pihak ambil kesempatan. Kadang-kadang terfikir xboleh ker buat majlis bukan pada musim cuti sekolah hehe :) Ada seorang kawan esok dijemput untuk majlis kenduri kawin yang bakal dilangsungkan bukan pada hujung minggu atau cuti kebiasaannya cuma memang la jatuh cuti sekolah tapi hari (*KHAMIS). Apa2pun xkisah la asal majlis berjalan lancar dan dapat berkumpul bersama keluarga terdekat itu yang terbaik pada pandangan sendiri.

Perkahwinan dibuat atas keinginan untuk memenuhi tuntutan syariat dan Sunnah RAsulullah S.A.W.
Dalam Hadis yang diriwayatkan oleh at-Tabrani dan al-Baihaqi, Rasulullah S.A.W bersabda:
"Barangsiapa yang mampu untuk berkahwin tetapi tidak berkahwin maka bukanlah dia dari golonganku."

Di kesempatan ini, ucapan TAHNIAH & Selamat Pengantin Baru buat rakan sekuliah

Hidayah & pasangannya Tarmizi
tidak lupa juga buat
Khairul Anwar (bulat) & pasangannya Azie

yang telah selamat diijab kabul pada minggu lepas. Alhamdulilah majlis berjalan lancar dan berkesempatan untuk menghadiri kedua-dua majlis.





~Curi-curi capture pic baby yang sangat comel nie~



2 comments: