Islamic Clock

Asmaul Husna

Pages

Total Pageviews

Powered by Blogger.

Saturday 5 November 2011

Salam Aidiladha


Panduan Amalan Sunat Aidiladha
1.SOLAT SUNAT
Solat Raya disunnahkan untuk dihadiri oleh orang dewasa, baik lelaki maupun wanita, baik wanita yang suci dari haid maupun wanita yang sedang haid dan juga kanak-kanak baik laki-laki maupun wanita. Wanita yang sedang haid tidak ikut solat, tetapi hadir untuk mendengarkan khutbah raya.
Diriwayatkan dari Abu Said, ia berkata :
Adalah Nabi (S.A.W.). pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha keluar ke mushalla (padang untuk solat), maka pertama yang beliau kerjakan adalah solat, kemudian setelah selesai beliau berdiri menghadap kepada manusia sedang manusia masih duduk tertib pada Saf mereka, lalu beliau memberi nasihat dan wasiat (khutbah) apabila beliau hendak mengutus tentera atau ingin memerintahkan sesuatu yang telah beliau putuskan, beliau perintahkan setelah selesai beliau pergi. (H.R.:Al-Bukhary dan Muslim)

2. MAKANAN
Sebaliknya pada Aidiladha, disunahkan tidak makan terlebih dahulu sampai selesai solat Aidiladha.

3. MENDENGUNGKAN TAKBIR
Pada hari raya Aidiladha, takbir boleh didengungkan sejak Shubuh hari Arafah (9 Dzul Hijjah) hingga akhir hari tasyriq (13 Dzulhijjah).

~Salam Aidiladha kepada ahli keluarga, rakan seperjuangan dahulu hingga kini, tidak lupa juga rakan di pejabat serta kepada students~
**Rakan non-Muslim Happy Holiday!! :) 

No comments:

Post a Comment