Islamic Clock

Asmaul Husna

Pages

Total Pageviews

Powered by Blogger.

Sunday 13 November 2011

Friendships...


Bila kita melihat/menyebut this word FRIENDSHIPS agak-agak ada ke tidak dikalangan anda terfikir penah ker aku ada friendship ATAU masih ada ker FRIENDSHIPS dalam hidupku???
Bagi diriku dulu mungkin lebih ramai berbanding sekarang, mungkin disebabkan kekangan masa, komitmen lagi-lagi yang telah berumahtangga, lokasi (berhijrah untuk mencari rezeki), kesibukan dan sebagainya. Oleh sebab faktor-faktor yang telah dinyatakan perhubungan itu makin pudar dan kadang-kadang hilang begitu saja walaupun IT dihujung jari.
Nikmat dan keindahan masa belajar dengan rakan-rakan seperjuagan memang tidak akan dilupakan. Masa itu, kawan merupakan teman yang sentiasa berada disisi. Manakan tidak tido sekatil (katil 2 tingkat), makan semeja, setoilet (kongsi bersama), dapur dan barang dapur (sehati sejiwa) bak kata semuayer bersama. Pengalaman ini dilalui masa di hostel Sekolah Menengah dan juga asrama di IPTS. Kemudian beralih pula pada zaman di IPTA even tidak tinggal hostel tapi menjalani aktiviti dan masa dimana kebanyakkan dihabiskan bersama. Masuk kelas sama-sama, Makan (breakfast, lunch, minum petang, dinner, supper sometimes), study sama-sama, menangis sama-sama, stress+tension pun sama-sama. Yang paling menarik dan tertarik kadang-kadang tertido sama di MBA Lounge sampai ke pagi. Gaduh, bermasam muka, merajuk, kecik hati, marah, jelous, kerenah dll tu semua adakah rencah dalam persahabatan. Tidak semuayer indah tapi itu merupakan pengalaman yang akan mendewasakan kita.. InsyaAllah.

TAPI...
Sekarang masa dh berubah setelah semuayer dah bekerja, berkahwin serta berhijrah. Kesibukan mengatasi segala-galanya. Kepada yang masih dalam alam awal remaja dan study.. enjoy your time InsyaAllah satu hari anda juga merasa pengalaman ini. Apa-apapun THANKS YOU SO MUCH friends atas kenangan yang telah kita lalui bersama tiada nilai untuk dinilai. Semoga kalian semua berbahagia bersama yang tersayang dan mengecapi keberkatan di dunia dan diakhirat. Wishes u all the best!!

PENGETAHUAN:
Sepintas lalu mengenai nilai-nilai yang ada dalam persahabatan:

VALUE that is found in friendships is often the result of a friend demonstrating the following on a consistent basis:
  • The tendency to desire what is best for the other
  • Sympathy and empathy
  • Honesty, perhaps in situations where it may be difficult for others to speak the truth, especially in terms of pointing out the perceived faults of one's counterpart
  • Mutual understanding and compassion; ability to go to each other for emotional support
  • Enjoyment of each other's company
  • Trust in one another
  • Positive reciprocity - a relationship is based on equal give and take between the two parties.
  • The ability to be oneself, express one's feelings and make mistakes without fear of judgement. Article from: Wikipedia
Sebelum akhiri jom kita lihat dulu pesanan terbaik buat SAHABAT semua (termasuk untuk diri sendiri):
Kepada semua sahabat-sahabat yang sedang diuji, yang telah diuji & yang belum diuji..

Jangan Bersedih... Cinta Allah dan Rasulullah menjamin kebahagiaan.
Jangan Bersedih... Redha Dengan anugerah Allah membuat anda kaya di dunia.
Jangan Bersedih... Allah Maha Pengampun lagi Maha Penerima Taubat serta Rahmatnya yang Maha Luas.
Jangan Bersedih... Semata-mata disebabkan anda berbeza dengan orang lain kerana setiap kejadian Allah itu ada kelebihan tersendiri.
Jangan Bersedih... Bila disakiti, dicela, direndahkan atau dizalimi kerana setiap perkara yang berlaku adalah dugaan dari Yang Maha Esa.
Jangan Bersedih... Sesungguhnya setelah kesusahan akan ada kemudahan.
Jangan Bersedih... Kerana kesedihan anda akan membuat musuh anda gembira.
Jangan Bersedih... Atas perilaku manusia terhadapmu tetapi perhatikanlah perilaku mereka terhadap Allah.
Jangan Bersedih... Allah tidak akan mensia-siakan pengorbananmu dan setiap perkara yang baik mahupun buruk ada hikmahnya.
Wahai sahabat-sahabat, janganlah bersedih, dunia ini terlalu hina untuk ditangisi.
Artikel: iluvislam.com

"Everyone is a friend, until they prove otherwise."

~Lydia's painting~
"A Friend is someone who knows all about you and loves you anyway!!!"

~Lydia's Painting~
"If you judge people, you have no time to love them."

Happy working tommorow bagi yang berkerja.... (Me work at home)

2 comments:

  1. "Friends are the most important part of your life. Treasure the tears, treasure the laughter, but most importantly, treasure the memories. :) ~albar~

    ReplyDelete
  2. Yes.. that's thru. Thanks for sharing the comment...

    ReplyDelete