Islamic Clock

Asmaul Husna

Pages

Total Pageviews

Powered by Blogger.

Sunday 22 April 2012

Masjid Al-Falaq, Subang Jaya

Kesempatan diambil bila mana dah sampai area USJ tempoh hari.. Tujuan utama sememangnya tuk family matter tapi xsalah kan kalau menyelam sambil minum air. Ambik peluang tuk hadiri kuliyyah mingguan di Masjid Al-Falaq. Selalu just dengar cite so last weekend Alhamdulillah diizinkan Allah tuk sampai jua. Ok citer yang selalu diri nie dengar dari maktam ada pelbagai program yang dijalankan di masjid nie serta beberapa masjid sekitar USJ. Tapi yang istimewa masjid nie digelar masjid 'Orang KAYA'. Kaya erti kata kemampuan harta benda. Contoh situasi temph hari.
Ustaz ada umumkan beliau baru pulang dari Mesir dan bertemu dgn 3 orang pelajar Malaysia yang menghadapi kesusahan tuk terskan kehidupan disana dan bkn sekadar diri mereka susah dari keluarga jua. Paling sedey mereka hanya hidup dengan hanya memasak air dan minum sahaja tanpa makan. Di war-warkan pada hadirin dan hadirat yang hadir bagi yang berkemampuan bolehla menyumbanh RM4000 kos sara hidup seorang pelajar tuk tempoh setahun. Percayala kurang dari 15 minit dilelong Alhamdulillah mereka telah mendapat pembiayaiaan.
Alhamdulilah jua kerna sempat ikuti kuliah mingguan Ustaz Dasuki, Imam besar masjid negeri Selangor yang bertajuk ~Ke Alam Bazakh~ selama sejam lima belas minit.
Bila kaki melangkah ke dalam ruang solat masjid terus diungkap macam dalam masjid madinah seni rekanya. Cantek.. Subhanallah :) Even majlis ilmu tidak dilakukan dalam ruang solat dapatla jgk menjengah serta nikmati kecantekan masjid.
Perkara yang menarik minat dalam pengisian ke majlis kuliah pada tempoh hari adalah:
1. Hukum:
Majlis Ilmu- Wajib
Baca Yassin- Sunat

2. Tempat yang baik untuk dikebumikan jenazah adalah kawasan-kawasan orang yang soleh/baik kerna apabila saudara mara mereka ziarah ke kubur si mati kita tumpang kesolehan si mati.

3. Pengalaman orang dalam kubur boleh kita perolehi dari mimpi.
4. Beri salam pada orang yang telah meninggal dunia
    "Alaikumsalam"

5. Dari alam Berzakh orang yang telah meninggal/si mati boleh nampak dengan jelas siapa yang datang ziarah ke kubur seperti kita melihat dari satu gelas yang berisi air sejernih itu perumpamaannya.

 Antara gambar yang sempat capture:




Bilik Kuliyah~ Ceramah


No comments:

Post a Comment