Islamic Clock

Asmaul Husna

Pages

Total Pageviews

Powered by Blogger.

Friday 10 February 2012

Salam Maulidur Rasul..

Syukur Alhamdulilah ke atas hadrat Ilahi atas segala kurnia yang telah engkau limpahkan....
Walaupun agak terlambat untuk mengucapkan salam maulidur rasul dan entry, hopefully masih lagi ada mood maulidur rasul. Sebenaryer bukan perlu tuk ada mood tu bila tiba tarikh/hari maulidur rasul saja tetapi perlula kita memupuk rasa sayang dan mengingati Rasullulah sentiasa dan disemat dalam hati dan jiwa.
Al~Kisahnya...
Since kebelakangan ni, antara buku yang dibaca dan menjadi teman diri adalah mengenai srikandi islam seperti Siti Sarah, Aminah dan Fatimah. Dari kisah mereka sudah pasti ada kaitan dengan Rasullulah.
Nabi Muhammad S.A.W. telah diputerakan pada 12 Rabiul Awal. Kelahiran Baginda telah membawa berkat dan rahmat untuk sekelian alam. Cahaya hidayah telah terpancar di segenap alam.
Alhamdulilah dari buku AMINAH yang dibaca pengalaman bonda kepada Baginda mengandung hingga melahirkan Baginda merupakan pengalaman yang amat luar biasa dan ia tentunya datang dari anugerah Allah S.W.T Tersentuh hati dan sayu bila dikenangkan. Sukar untuk dijelaskan.
Kenyataan yang menarik dan menyentuh hati:
Datangye satu cahaya, sungguh indah dan permai jiwa tatkala memandangnya, tiba-tiba Aminah terkesima melihat anak kecil yang baru dilahirkan itu. Hatinya berbolak balik. "Benarkah ini anak saya? Mengapa saya tidak merasa sakit walau seidikit pun saat melahirkannya?". Aminah masih terkejut apabila melihat bayi yang sangat sempurna. "Belum pernah saya lihat keindahan yang sedemikian. Sungguh dia adalah bayi yang sangat sempurna."
Bayi itu sedang dalam keadaan meletakkan kedua-dua tangannya di tanah dan kepalanya terangkat ke arah langit. Aminah berseru dengan bahagiannya, "Ini adalah Cahaya! Dia adalah Cahaya! Cahaya!
Fakta: Nabi Muhammad S.A.W
Bapa~ Abdullah bin Abdul Mutalib (keturunan Bani Hasyim)
Bonda~ Aminah binti Wahab
Ibu Susuan:
1) Suwaibah (sekali  sahaja menyusu)
2) Halimatun Saadiah (menyusu,menjaga dan memelihara Nabi S.A.W sehingga usia 5 tahun)
Datuk~ Abdul Mutalib bin Hasyim

Atas rasa ingin mengetahui lebey mendalam Sirah Nabawiah kebetulan Mr A telah berkunjung ke pesta buku last weekend so suruh carikan buku sri kandi Rabiatul Adawiyah pada mulanya tetapi memandangkan xde rezeki so minta Mr A carikan buku Sirah Nabi. Alhamdulillah dapat. Thanks awak... :) Actually ada dah beberapa buah buku cuma tidak memenuhi jangkaan diri nie sebagai pembaca. Secara ringkas to simple explaination serta hujahan penulisan.
Hopefully perkongsian ini dapat memberi rasa nilai kasih pada Rasulullah. InsyaAllah...
~Tajuk Buku: Aminah~


~Sirah Nabi~
Belum sempat nak baca lagi...

Sebelum itu, thanks to (you~know~who~you~are) atas pemberian gift yang sangat cute and bermakna nie. Akan saya jaga elok-elok yer ;)




No comments:

Post a Comment